Oss

Vår alldeles lagom stora F-5 skola ligger i norra Västerbotten. Vi har en fantastisk natur runt knuten där vi kan vistas både på raster och under lektioner. Vår klass har en snäll  fröken och 18 omtänksamma, kreativa och humoristiska elever. På rasten gör vi oftast saker tillsammans. Det kan till exempel vara leka blindbock i klätterställningen, spela bandy på vintern eller fotboll på vår och höst. Vi i 5:an driver den här bloggen tillsammans.

 

Syfte

Några av oss älskar att läsa och läser mycket. Andra tycker det är ok att läsa och gör det i perioder. Vissa gillar inte alls att läsa och läser nästan inget. Syftet med vår blogg är att vi ska bli expertläsare, att fler ska hitta böcker de gillar men också att vi ska visa upp våra tankar och arbeten för en större publik till exempel våra mammor och pappor, syskon, far- och morföräldrar och andra intresserade människor.

Arbetsplanen är:

  • att läsa och lyssna på böcker
  • att jobba med lässtrategier
  • att skriva om slutet på någon bok vi läst
  • att skriva egna böcker
  • att  rita och skriva egna fram och baksidor
  • att skriva bokrecensioner
  • att hitta läslust och böcker vi gillar

Genom arbetet med bloggen visar vi vad vi gör och hur vi jobbar. Vi är nybörjarbloggare men känner att skolarbetet känns roligare och viktigare om fler ser det vi gör. Under tiden tränar vi på hur vi uttrycker oss, vi övar på det här med upphovsrätt med hjälp av Statens medieråd, tänker igenom foton och filmer som vi använder och funderar över om vi vill att andra ska få använda det vi gjort. Det vi lägger upp här är vårt eget.

 

Kopplingar till LGR11

Det centrala innehållet i svenska för åk 4-6 säger att vi ska jobba med lässtrategier så att vi kan tolka olika typer av text och media. Vi ska kunna läsa mellan raderna och förstå vilka budskap som texter vill förmedla.Vi övar på att använda ett skriftspråk med rätt struktur utifrån mottagare. Texter bearbetar och förbättrar vi utifrån kamratrespons.

Vi jobbar självklart med källkritik och funderar på hur och om man kan bedöma om en artikel/ett budskap är sann. Det känns väldigt viktigt att jobba med hur vi kan påverkas av det vi läser och att sociala medier vinklas utifrån surfvanor.

 

Våra lärdomar

Det är mycket som vi fortfarande håller på att lära oss men något som flera av oss redan upptäckt är att det går lyssna på en bok och att det fortfarande räknas som att man läst en bok. Läsa har blivit roligare och enklare för några av oss och några av oss har upptäckt att lyssna är ännu ett sätt att läsa böcker. Vi förutspår och ställer frågor till det som hänt i våra texter. Vi ser och ritar inre bilder och bygger ordförråd, tittar på språkets struktur, diskuterar olika karaktärer i böcker och så har vi börjat lära oss att göra inlägg och uttrycka oss för en större publik. Det är spännande!

 

Vinsten till oss

Vid uppstarten av vår blogg insåg vi att tiden fram till 28 februari var kort men varför ge upp innan man ens börjat. Det är klart vi ska prova för chansen finns ju faktiskt, som en av eleverna sa. Vi bestämde oss för att vi skulle försöka göra vårt allra bästa genom att läsa, rita, lägga in bilder som vi skriver till, hitta på nya slut till våra lästa böcker och även hitta på och skriva egna böcker. Nu är det upp till oss att visa att vi kan.